Több mint hetven napirendi pontot tárgyalt meg 2016. december 7-i rendes ülésén a Fővárosi Közgyűlés.
A közgyűlés többsége elutasította azokat az ellenzéki indítványokat, amelyek az M3-as metró felújításának elhúzódását, illetve a metróhálózat üzemzavarait vizsgáló bizottság felállítására vonatkoztak. Tarlós István főpolgármester a napirendi vitában hangsúlyozta: nincs generális metróügy, ellenzéki politikusok az M3-as metró problémáját próbálják meg összemosni a többi metróvonalon történt esetekkel, amelyek között semmiféle összefüggés nincs, ezt „tisztességtelen, alamuszi kísérletnek" nevezte. Közölte: háromféle metró van: a vadonatúj 4-es, „az állítólag kiválóan felújított" 2-es és a negyvenéves 3-as. Felhívta a figyelmet, hogy ellenzéki képviselők ne beszéljenek tömeges balesetekről, egy baleset történt hétfőn az M2-es vonalon. Mint hozzátette, ennek az okáról a legkülönbözőbb fantázia szülte véleményeket fogalmazták meg, anélkül, hogy megvárták volna a hatósági vizsgálat végét.
Tarlós István azt mondta: egyetlen egy súlyos ügy van, az az M3-as metró ügye, mint fogalmazott, „nem a 4-est kellett volna erőltetni politikai kérdés gyanánt, hanem a 3-assal foglalkozni". „Nem érzem túl ízlésesnek, ha azok reklamálnak a leghangosabban, akik elég sokszor, elég sokat tehettek volna az ügy érdekében, nem tettek semmit, de most felállnak a hordóra, és közveszéllyel fenyegetnek" – jegyezte meg.
Kitért rá, hogy az M3-as metró felújítására az engedélyes tervek készen vannak, a szerelvények felújítása folyamatban van (az első 2-3 el is készült). Mint a főpolgármester elmondta, hamarosan készen lesznek a kiviteli tervek, „amiktől épelméjűbb ajánlatokat várok". (Az eddig kiírt metrófelújítási tendereken 34 milliárdos többletköltség jelentkezett volna a túlárazott ajánlatok miatt.) Tarlós István a metrófelújítással kapcsolatban nyomatékosította: „a kassza kulcsa nem nálunk van".
Emlékeztetett rá, hogy „nem mi akartuk az Alstom-szerelvényeket, kényszerhelyzetben korrigáltunk az ügyön, amennyit lehetett". Ha 2010-ben nem tárgyalták volna újra a szerződést az Alstommal, akkor kicsúszhattak volna az uniós elszámolási határidőből (kockáztatva a teljes támogatás elvesztését), vagy ha választottbíróság elé került volna az ügy, az „kezelhetetlen és magyarázhatatlan többletköltségeket" okozott volna a városnak. A főpolgármester arról is beszélt, hogy az Orbán-kormány 2015 nyarán vállalta át a BKV megörökölt, 73 milliárd forintos adósságállományát, ezért a metrófelújítással kapcsolatban semmilyen kötelezettséget nem vállalhatott volna a BKV korábban, a főváros pedig nem volt hitelképes. (budapest.hu)