Elengedhetetlenek a folyamatos képzések és eszközfejlesztések.
Mind az amatőr, mind a profi fotósok körében a Canon (40%), a Nikon (37%), illetve a Sony (21%) a legnépszerűbb márka. A többi márka erőteljesen le van maradva mögöttük – derült ki egy iparági közös kutatásból.
A 3358 amatőr és profi fotós bevonásával készült felmérés nemek és vállalkozási formák szerint reprezentálja a hazai profi fotós társadalmat és olyan témákat érint, amelyek segítenek megismerni a szakma képviselőinek működését.
Mind a hobbi, mind a profi fotósok elsősorban ingyenes videókból tanulnak, de a fotós csoportok, illetve a szakmai oldalak is népszerűek a körükben. A fizetős formák közül a kényelmesen, saját tempóban elfogyasztható videós tananyagokat választják a legnagyobb arányban. A szakmai fejlődésükkel leginkább a mellékállású fotósok foglalkoznak. Az amatőr fotósok több, mint fele, a profiknak pedig kétharmada pénzt is áldoz a fejlődésre. A fotósok 7%-a egyáltalán nem képezi magát, még ingyenesen elérhető anyagokkal sem. A főállású profik körében a legmagasabb ez az arány, 11%, ami eléggé elszomorító. Pedig manapság pont ez az egyik olyan terület, amire a legnagyobb figyelmet kellene fordítani, ha szeretnének versenyképesek maradni a folyamatosan fejlődő technológia mellett.
Milyen fotós műfajokkal lehet a legjobban keresni?
A mellékállású és főállású fotósok mindössze ötöde keres legalább évi 3 millió Ft-ot a fotózással. A mellékállású fotósok több, mint háromnegyede évente kevesebb, mint 3 millió Ft-ot keres. 6 milliónál többet a profi fotósok csupán 8%-a visz haza évente, főállás esetén ez az arány 23%. Ehhez jellemzően 40 évnél idősebb férfinak kell lenni, Budapesten. A legjobban kereső fotósok fő profilja legnagyobb arányban a portré, esküvő, családi, illetve üzleti rendezvények fotózása.
Az átlagosnál lényegesen nagyobb arányban fotóznak ezekben a műfajokban: reklám, üzleti portré, divat, glamour, riport. „Ha a teljes fotós társadalmat tekintjük az amatőrökkel együtt, a portré, természet, táj és családi fotózás a legnépszerűbb műfaj. Ugyanakkor elég nagy különbségek vannak az amatőrök és a profik között. A hobbifotósok körében a természet és tájfotózás a legnépszerűbb, míg a profi fotósok jóval kisebb arányban űzik ezeket a bevételt jellemzően nem termelő műfajokat. A profiknál a hangsúly a portré, esküvő, családi és páros fotózáson van” – jegyezte meg Ihász Ingrid marketing szakértő.