Elfogadta a 2030-ig szóló fővárosi közlekedésfejlesztési stratégiát, a Budapesti mobilitási tervet (BMT) a Fővárosi Közgyűlés szerdán. A hosszú listán szereplő projektek beruházási összértéke megközelítheti a 6500 milliárd forintot. Egyebek mellett döntöttek arról is, hogy a tervek szerint novemberben kezdődhetnek meg a Lánchíd, a Széchenyi István tér alatti villamos-közúti aluljáró, valamint a budai váralagút felújítási munkálatai.
Megszavazta a 2030-ig szóló fővárosi közlekedésfejlesztési stratégiát, a Budapesti mobilitási tervet (BMT)a Fővárosi Közgyűlés. A tervet 21 igennel, 1 tartózkodás mellett fogadta el a testület. A tervdokumentációt március 21-én a Fővárosi Fejlesztések Tanácsa és ezen keresztül a kormányzati szervezetek, a Miniszterelnökség is megvitatta. A tervezési folyamat része a BMT és a hozzá tartozó stratégiai környezeti vizsgálat széleskörű társadalmi egyeztetése is, amelyen április 11. és május 11. között zajlott.
A BMT-ben szereplő lehetséges projektek listája, az úgynevezett
hosszú lista azon fejlesztési elképzelések összessége, amelyek a
terv céljainak és az azokhoz tartozó intézkedéseknek a
megvalósítása érdekében felmerülnek. A hosszú listán szereplő
projektek beruházási összértéke a projektötletek és a feladat
jellegű projektek nélkül körülbelül 4160 milliárd forint, ami a
magyar GDP körülbelül 11-12 százaléka.
Ennek megközelítőleg fele, 2500 milliárd forint az állami projektek
értéke, 670 milliárd forintnyi eldöntött projekt van, és körülbelül
990 milliárd forint a fővárosi intézményrendszer által koordinált
projektek körében a rangsorolható projekt.
A feladat jellegű projektekkel kapcsolatban 2030-ig felmerülő
közelítő költségigény körülbelül további 585 milliárd forint. A BMT
által kitűzött célok elérése érdekében megfogalmazható fejlesztési
elképzelések - a projektötletekkel együtt - közelítőleg 6500
milliárd forintnyi beruházást igényelnének.
A hosszú listán szereplő projektek közül körülbelül fele
rangsorolható, ebből 45 fővárosi és 25 állami koordinálású. A nem
rangsorolt projektek három csoportját 25 feladatjellegű projekt, 30
eldöntött projekt és 19 projektötlet alkotja.
A fejlesztési forgatókönyvek megvalósításához szükséges forrásokat
az elmúlt időszak fővárosi fejlesztéseinek forrásigényének
tényadataiból kiindulva - 150 milliárd forint fejlesztési forrás/5
év - határozza meg a terv beruházási programja.
A terv három forgatókönyvet határoz meg: az alacsony (300 milliárd)
forráskeretre, a közepesre (600 milliárd) és a teljes forráskeretre
(950 milliárd) vonatkozó forgatókönyvet.
Alacsony forráskeret esetén a javasolt projektcsomagba 34
projektet, közepes forráskeret esetén 35-öt, a teljes forráskeret
esetén pedig 41 projektet ütemeznek.
A forgatókönyvek konszolidált "CBA eredményei" alapján a
leghatékonyabbnak az alacsony forráskeretre vonatkozó forgatókönyv
megvalósítása bizonyul - áll az előterjesztésben.
A terv szerint az eldöntött projektek és a megvalósításra javasolt
fővárosi intézményrendszer által kezelt projektek teljes beruházási
költségigénye 2030-ig forgatókönyvtől függően körülbelül 1175-1818
milliárd forint. Ezt egészítik ki az állami eldöntött projektek 310
milliárd forint, valamint szintén az állami szervezetek által
kezelt további fővárosi relevanciájú fejlesztések köre, közel 2500
milliárd forint nagyságrendben.
A BMT tervezési folyamata követi az európai uniós irányelveket, így
lehetővé teszi, hogy a főváros felkészülten pályázhasson az uniós
fejlesztési forrásokra.
A tervben az eldöntött projektek listáján szerepel a többi mellett
az 1-es villamos vonal meghosszabbítása az Etele térig, a Déli
összekötő vasúti Duna-híd átépítése, az elektronikus, időalapú
jegyrendszer és kapcsolódó új tarifarendszer bevezetése a közösségi
közlekedésben, a 3-as metróvonal infrastruktúrájának
rekonstrukciója, a Hungexpo területének közlekedésfejlesztése, a
Pasaréti út komplex szemléletű felújítása, a Lánchíd és a villamos-
és közúti aluljáró felújítása, a Blaha Lujza tér, valamint az Orczy
tér és a Széna tér felújítása.
További projekt a budai Váralagút felújítása, a Petőfi híd
felújítása, P+R parkolók ütemes megvalósítása, valamint villamos és
trolibusz járműpark megújítása.
Az alacsony forráskeretre vonatkozó forgatókönyvben, a 2021 és 2025
között megvalósítandó beruházások között szerepel az integrált
menetrend és menetdíjrendszer kialakítása, a BKK, MÁV, Volán
szolgáltatásainak harmonizálása, az 1-es