A testület - két és fél órás vita után - támogatta a Bagdy Gábor és Szeneczey Balázs főpolgármester-helyettesek által jegyzett előterjesztést, amelyben szakértői vélemények alapján azt javasolták, hogy "a Csillaghegyi-öblözet árvízvédelmét szolgáló árvízvédelmi létesítmény a Duna-part menti nyomvonalon, továbbá a Barát-patak és az Aranyhegyi-patak mentén" épüljön meg.
A testület 19 kormánypárti igen szavazattal, 2 nem szavazat ellenében (LMP és Párbeszéd) és 4 többek között jobbikos tartózkodás mellett döntött a part menti nyomvonal mellett. Az MSZP és a DK politikusai nem nyomtak gombot.
A javaslat elfogadása előtti vitában Szeneczey Balázs kijelentette, a javaslatban szereplő nyomvonalon megfelelő védelmet nyújt majd a város egyik legszebb és legsűrűbben lakott területének.
Wertán Zsolt, az Enviroduna Beruházás Előkészítő Kft. ügyvezető igazgatója a Budapesti Műszaki Egyetem két, egymással párhuzamos nyomvonalat összehasonlító elemzését ismertette.
Védműre van szükség
Elmondta, az árvízvédelem mind a két esetben megoldható, és megközelítőleg egyforma hosszúságú, valamint magasságú védművet igényelne a két területen, ugyanakkor a parttól távolabbi gát a természetben történő nagyobb beavatkozást igényelne és többe kerülne. Utóbbiról szólva emlékeztetett, míg a part menti mobilgát költsége 18 milliárd forint lenne, addig a másik védmű 25 milliárd forintba kerülne, ráadásul ebben az esetben a parti épületek védelme további költségekkel járna.
A vitában az ellenzéki képviselők ismételten arra kérték a kormányoldali többséget, hogy halasszák el a döntést, mivel azt nem tartják kellően megalapozottnak.
Végül Tarlós István főpolgármester arról beszélt, hogy szerinte ez a vita sok tekintetben már nem az árvízvédelemről szól. Mint mondta, sokszor úgy fogalmaznak, hogy hét éve nincs megoldva a probléma. Ez nem igaz, 27 éve nincs megoldva – jelentette ki a főpolgármester.

MTI Fotó: Bruzák Noémi
Tarlós István azt hangsúlyozta: mindenki a lelkiismerete szerint szavazhat, senkin nincs kényszer, és most kizárólag a nyomvonalról dönt a közgyűlés. A funkciókról, a partról még lehet vitatkozni – jegyezte meg.
Kiemelte azt is, hogy az elkészült öt tanulmányterv közül egy sem volt, amelyik a Nánási úti-Királyok útjai nyomvonalat támogatta volna.
Tarlós István rámutatott arra is, hogy jogi felelősség a védelemről gondoskodni, ezért az ügyben nem lehet tovább várni.
A főpolgármester azt kérte, ne vonják kétségbe, hogy a legjobb szándék vezérli őket, igyekeznek megcsinálni azt, amit mások évtizedekig nem csináltak meg. A legjobbat akarjuk, “tőlem ne féltsék a római-partot”, mert ez nem felel meg a valóságnak – jelentette ki hozzátéve: több mint 20 éve nem akar mást mint a problémát megoldani.
A közgyűlés lehetőséget adott két civil felszólalónak is. A Nánási-Királyok útja nyomvonalat támogató Keleti Péter azt szorgalmazta, hogy a partvonalon hozzanak létre egy nyárigátat, a római-parti üdülőterületen élők anyagi hozzájárulásával, míg a fővádvonalat a Nánási-Királyok útján hozzák létre.
Buzás Győző, a Rómaipartért Egyesület elnöke ezzel szemben egy part menti védvonal létrehozását sürgette, amivel szerinte meg lehetne védeni a területen jogszerűen felépített házakat, továbbá megszüntető lenne a Római-part jelenlegi szennyezettsége.A vita alatt az ülésteremben jelen lévők közül többen bekiabálásokkal fejezték ki a javaslattal szembeni nem tetszésüket, amelyeket táblákkal, molinókkal is megjelenítettek. A szavazást követően a Greenpeace egy aktivistája “Nincs vége: megvédjük a Rómait!” feliratú táblát tartott fel a főpolgármester mögé állva a közgyűlés termének emelvényén.
A Fővárosi Közgyűlés a döntéssel kinyilvánította elkötelezettségét a part jelenlegi rekreációs és sport funkciójának megőrzésében és e jelleg erősítésében, valamint úgy döntött, hogy a védmű megépítését követően sem változhat a partszakasz alapvető funkciója és jellege, tehát nem kezdeményezi és nem támogatja a vonatkozó településrendezési eszközök e céltól eltérő módosítását.
A testület felkérte Tarlós István főpolgármestert, hogy a következő ülésen terjessze a közgyűlés elé a Duna-parti nyomvonalon megvalósítandó árvízvédelmi létesítmény vízjogi engedélyezési és partrendezési terveit. A testület döntött arról is, hogy “az elsőrendű árvízvédelmi létesítmény” elkészültét követően az első két – harmadfokot elérő vagy azt meghaladó – árvízi védekezés alkalmával a parton felállítandó mobil árvízvédelmi fal mellett a Nánási út-Királyok útja nyomvonalon meglévő védmű “kulisszanyílásait” is zárják majd le.
A partvédelem és a partrendezés is kiemelt ügy
Az elfogadott előterjesztésben felhívták a figyelmet arra, hogy Budapest III. kerületének az Aranyhegyi-patak, Szentendrei út és Barát-patak által határolt része a főváros árvízvédelmi szempontból legveszélyeztetettebb területe. A Csillaghegyi-öblözet – beleértve a Római-part – területén közvetlenül hozzávetőlegesen 55 ezer ember árvíz elleni biztonságának megteremtése kiemelt feladat – írták.
A beruházás célja a főváros egyetlen, árvíz ellen védtelen területének a védelme, a terület változatlan funkciója – üdülőpart és sportcélú használat – és a vonatkozó fővárosi településrendezési eszközökben foglalt területfelhasználási kategóriák változatlanul hagyása mellett oly módon, hogy a partfalvédelem és partrendezés is megtörténjen – írták az elfogadott javaslatban.
A testület elfogadta Tóth József (MSZP) XIII. kerületi polgármester módosító indítványát, amely alapján a Fővárosi Közgyűlés felkérte Tarlós Istvánt, hogy kezdeményezze a kormánynál a sürgős beavatkozást igénylő partszakaszok árvízvédelmi műveinek kiépítési költségeinek biztosítását.
Távolabb tervezné a gátat az LMP
Az LMP szerint a partmenti mobilgát egyértelműen kockázatosabb a Római-part árvízvédelme szempontjából, mint a Nánási-Királyok útjára tervezett védvonal.
Csárdi Antal, az ellenzéki párt budapesti képviselője a Fővárosi Közgyűlés szerdai ülését megelőzően tartott sajtótájékoztatóján úgy fogalmazott, Tarlós István főpolgármester becsapott mindenkit azzal, hogy nem készíttette el a római-parti árvízvédelem két lehetséges nyomvonalának részletes összehasonlítását.
Az LMP szerint kizárólag a parttól távolabbra tervezett gát a biztonságos – fejtette ki a párt politikusa, hozzátéve, amennyiben a Fővárosi Közgyűlés mégis a mobilgát mellett dönt, akkor felelőtlenül veszélyezteti az ott élők életét és “teljesen immorálisan” védi meg ingatlanberuházók érdekeit.
A Párbeszéd népszavazást akar az ügyben
A Párbeszéd ismételten azt sürgette, hogy budapesti népszavazás döntsön a Római-part árvízvédelmének mikéntjéről.
Karácsony Gergely, az ellenzéki párt társelnöke, a XIV. kerület polgármestere a Fővárosi Közgyűlés szerdai ülését megelőzően tartott sajtótájékoztatóján elmondta, egy ilyen népszavazás lehetővé tenné, hogy valódi szakmai érvek alapján, széleskörű társadalmi párbeszéd után döntsenek Budapest utolsó természetes Duna-partszakaszának sorsáról.
Szerinte a városvezetés előterjesztése hamis feltevésekre épül, így például arra, hogy a partmenti védekezés olcsóbb lenne, vagy árvízvédelmi szempontból hatékonyabb és nem okozna nagyobb károkat, mint a Nánási-Királyok útján megvalósuló gát.
A DK a partszakaszt védené
A Demokratikus Koalíció (DK) szerint a Római-part árvízvédelmének kialakításakor a Nánási-Királyok útja nyomvonal megéri a 7 milliárd forintos többletköltséget Budapest utolsó természetes Duna-partszakaszának védelme érdekében.
Gy. Németh Erzsébet, az ellenzéki párt budapesti képviselője a Fővárosi Közgyűlés szerdai ülését megelőzően tartott sajtótájékoztatóján elmondta, semmilyen módon nem támogatják a part menti mobilgát megépítését.
A DK politikusa javasolta továbbá, hogy a Fővárosi Közgyűlés mindaddig ne fogadja el a BKV üzleti tervét, amíg a kormány nem biztosítja a cégnek azt a 6,5 milliárd forintot, amellyel garantálható lenne a cég dolgozói által követelt béremelés.
Gy. Németh Erzsébet kezdeményezte azt is, hogy a 3-as metró Káposztásmegyerig történő meghosszabbításának legyen egy leágazása Újpalotára az agglomerációból érkező autós forgalom csökkentése érdekében.
Civilek a tervezet ellen
A FÁK a Rómain csoport és a Greenpeace arra kéri a budapesti képviselőket, hogy ne szavazzák meg a római-parti gát tervezetét a Fővárosi Közgyűlés szerdai ülésén.
Tosics Iván városkutató a Városháza bejáratánál, a közgyűlés kezdete előtt tartott sajtótájékoztatón azt mondta, a Csillaghegyi-öblözet 55 ezer lakójának élete és vagyonbiztonsága múlik a római-parti gát megfelelő nyomvonalának kiválasztásán.
Ezért azt kérik, hogy ne döntsön a képviselő-testület a nyomvonalról addig, amíg a főváros nem biztosítja a korrekt döntés-előkészítést. Emellett kérik a lakossági igények felmérését, széleskörű szakmai egyeztetést és független szakértők bevonását a döntéshozatalba – mondta Tosics Iván.
Közölte, eddig 10 719-en írták alá petíciójukat, amelyben követelik a Római-part értékeinek, jellegének megőrzését, biztonságosabb és környezetkímélőbb árvízvédelmi alternatíva kidolgozását.
Megjegyezte, a főváros a kerülettel egyetértésben évek óta a part menti gát megvalósítására törekszik. Véleményük szerint azonban olyan felelős, objektív döntéshozói magatartásra van szükség, amely nyitottan, alaposan megvizsgál minden szempontot – tette hozzá.
A sajtótájékoztató után a civilek felmentek a Városháza dísztermébe, ahol az aláírt íveket szeretnék szimbolikusan bemutatni Tarlós István főpolgármesternek a közgyűlés ülése alatt.